Analisis Penggunaan Media Interaktif Berbasis Canva pada Mata Pelajaran IPAS Materi Ekosistem di MIS Al-Azhar Ajung Jember

Authors

  • Arina Manasikana Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember Author
  • Dwi Anggi Ainun Marsiyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember Author
  • Iftitahur Rizqi Amaliyah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember Author
  • Muhammad Suwignyo Prayogo Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember Author

DOI:

https://doi.org/10.63822/z6fbqh49

Keywords:

Canva, Mata Pelajaran IPAS, Materi Ekosistem , MIS Al-Azhar Ajung Jember

Abstract

This study aims to analyze the use of Canva-based interactive media in teaching Natural and Social Sciences (IPAS) ecosystem material at MIS Al-Azhar Ajung, as well as to determine the responses of teachers and students to its application. Using a qualitative descriptive approach, data were collected through observation, interviews, questionnaires, and documentation with one IPAS teacher and twenty fifth-grade students as subjects. The results showed that the use of Canva increased student engagement, motivation, and conceptual understanding of ecosystem material. Teachers felt that Canva's visual and animation features helped them convey abstract concepts such as food chains and relationships between living things. Students responded positively, showing high levels of interest and participation during the learning process. Canva also encouraged student collaboration through group digital projects and developed critical and creative thinking skills. Despite technical constraints such as device limitations and preparation time, Canva proved to be effective in creating active, interactive, and meaningful learning.

References

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.

Erdyati, F., Meliasari, W. O., Damayanti, M. I., & Sulistriyaniva, R. (2024). Penggunaan Canva sebagai media interaktif dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis pada pembelajaran Pendidikan Pancasila untuk siswa SD kelas IV. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4217–4226. https://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/mida/article/view/6915

Imelda, M., Lestari, P. G., Ahmad, S. F., Fatin, N. F., & Rahmadhar, Y. (2024). Efektivitas penggunaan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran interaktif pada materi harmoni dalam ekosistem di kelas 5 sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(4), 244–249. https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i04.5323

Iwan, R. (2022). Pemanfaatan media Canva pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Sibernetik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 45–52. https://doi.org/10.59632/sjpp.v1i1.122

Kusmirah, S. D., Maharani, S. D., & Susanti, L. R. (2025). Analisis kebutuhan pengembangan media game edukasi berbantuan Canva pada mata pelajaran IPAS untuk sekolah dasar. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 5(1), 275–278. https://jurnalp4i.com/index.php/social

Kusumawati, N., & Prastiwi, S. D. (2025). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Canva pada mata pelajaran IPAS materi metamorfosis untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(3), 301–312. https://doi.org/10.53299/jppi.v5i3.2401

Mawarni, E., Yulianti, Y., & Sulistyowati, P. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif Canva pada materi implementasi nilai-nilai Pancasila jenjang sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 8(4), 1710–1720. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8184

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan aplikasi Canva dalam media pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716

Rasyid, A. M., & Nurul, A. (2024). The effect of using Canva media on students’ learning interest and academic performance. Jurnal Klasikal: Journal of Education, Language Teaching and Science, 6(1), 12–20. https://www.journalfkipuniversitasbosowa.org/index.php/klasikal/article/view/1245

Safitri, S. R., Hidayah, Q. N., & Kaswaraningsih, D. (2024). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis microsite Canva pada mata pelajaran IPAS “Harmoni dalam Ekosistem” kelas V SD. Journal of Comprehensive Science, 3(8), 3489–3498. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i8.812

Saputra, A. G., Rahmawati, T., Andrew, B., & Amri, Y. (2022). Using Canva application for elementary school learning media. Scientechno: Journal of Science and Technology, 1(1), 46–57. https://www.researchgate.net/publication/371352577_Using_Canva_Application_for_Elementary_School_Learning_Media

Saputra, M. I. B., & Rohman, M. A. (2024). Transformasi digital: Aplikasi Canva sebagai media pembelajaran yang inovatif dan kolaboratif dalam pendidikan SD/MI. PGMI: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2). https://ejournal.iaingawi.ac.id/index.php/pgmi/article/download/1461/579/4590

Sopa, S. M., & Susanti, S. (2023). Canva sebagai media pembelajaran yang interaktif (Studi literatur). Jurnal PGMI Universitas Garut. https://journal.uniga.ac.id/index.php/pgmi/article/download/41609/2010

Tasmayanti, L., Susanti, L. R., & Safitri, E. R. (2025). Analisis kebutuhan pengembangan multimedia pembelajaran interaktif berbantuan Canva pada materi jaring-jaring makanan di sekolah dasar. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 5(2), 648–652. https://jurnalp4i.com/index.php/science

Yuliana, H., Hartono, M., & Tibrani, M. M. (2025). Analisis potensi kebutuhan pengembangan video animasi konsep jaring-jaring makanan berbasis Canva pada pelajaran IPAS kelas V SD. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA, 5(2), 785–788. https://jurnalp4i.com/index.php/science

Published

2025-10-23

How to Cite

Manasikana, A., Dwi Anggi Ainun Marsiyah, Iftitahur Rizqi Amaliyah, & Muhammad Suwignyo Prayogo. (2025). Analisis Penggunaan Media Interaktif Berbasis Canva pada Mata Pelajaran IPAS Materi Ekosistem di MIS Al-Azhar Ajung Jember. Jurnal Ilmiah Literasi Indonesia, 1(2), 523-530. https://doi.org/10.63822/z6fbqh49