Peran Media Sosial dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Telur Asin Rahma

Authors

  • Ita Purnama Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima Author
  • Nurbaity Raodatun Nadita Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima Author
  • Efan Iriadi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima Author

DOI:

https://doi.org/10.63822/pcqep756

Keywords:

Social Media , MSMEs

Abstract

In the context of MSMEs, social media offers a unique opportunity to expand market reach, build brands, and engage with potential customers at a relatively low cost. With the aim of the study to gain a deeper understanding of how social media can affect various aspects of MSME business. With the results showing that the use of social media has a very important role in the development of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). Social media not only increases the visibility and market reach of MSMEs, but also allows for more intensive interaction with customers and strengthens brand awareness and business image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aryanto, & Farida, I. (2022). Faktor Penentu Penerapan Akuntansi Digital pada UMKM: Intervensi Pemerintah sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 24(2), 305–318. https://doi.org/10.34208/JBA.V24I2.1473

Aswin, U., Gustina, L., & Rahma Dianti, M. (2023). Digitalisasi Marketing Sebagai Strategi dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Kuliner di Cafe Uniang Pasca Pandemi Covid-19: GOFOOD DAN SHOPEEFOOD. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(01), 2023. https://doi.org/10.47233/jpmittc.v2i1.1042

Asy’Ari, H. (2009). Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) sebagai modal sosial pada PT NEWMONT. http://eprints.undip.ac.id/17529/

Awa, H. O., Ojiabo, O. U., & Orokor, L. E. (2017). Integrated technology-organizationenvironment (T-O-E) taxonomies for technology adoption. Journal of Enterprise Information Management, 30(6), 893–921. https://doi.org/10.1108/JEIM-03-2016- 0079/FULL/HTML

Baker, J. (2012). The Technology–Organization– Environment Framework. 231–245. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6108- 2_12

bojonegorokab. (2023). Kecamatan Ngasem Kabupaten Bojonegoro. Https://Ngasem.Bojonegorokab.Go.Id. https://ngasem.bojonegorokab.go.id/menu/de tail/6/WilayahKecamatan Chaffey, D., Chadwick, & Ellis, F. (2019). Digital Marketing - Seventh Edition. Pearson.

Desembrianita, E., & Hutauruk, F. (2023). Dampak Implementasi Teknologi Informasi terhadap Efisiensi Biaya Pemasaran pada UMKM di Jawa Barat: Perspektif Akuntansi Manajemen. Jurnal Aktiva RIset, 5(2), 2023– 2058. https://aktiva.nusaputra.ac.id/article/view/185

Fuadah, N., & Hakimi, F. (2020). Financial Performance Dan Market Share Pada Bank Umum Syariah Devisa Indonesia: Perspektif Teori Stakeholder. Jurnal Penelitian Iptek, 6.

http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PENELITIAN_IPTEKS/article/view/3656

Hapriyanto, A. (2024). Strategi Inovatif dalam Meningkatkan Daya Saing Bisnis di Era Digital. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 2(1). https://jurnal.intekom.id/index.php/njms/artic le/view/255

Kitchen, P. J., & Daly, F. (2002). Internal communication during change management. Corporate Communications: An International Journal, 7(1), 46–53. https://doi.org/10.1108/13563280210416035/ FULL/HTML

Kotler, P. (2022). The Battle between Commercial Marketing and Social Marketing. Social Marketing Quarterly, 28(4), 325–331. https://doi.org/10.1177/15245004221136334

Kotler, P., & Keller, KL. (2009). Menejemen Pemasaran. Repo. Iain-Tulungagung.Ac.Id.

http://repo.iaintulungagung.ac.id/13877/4/BAB%20II.pdf

Kotler, P. T., & Amstrong, G. (2017). Principles of Marketing, eBook, Global Edition: Principles of Marketing. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as _sdt=0%2C5&q=Philip+T.+Kotler+dan+Gar y+Armstrong&btnG=

Kusumaningtyas, M., Fahamsyah, Mh., Lestari, S., Mahardhika Surabaya, S., dan Pelita Bangsa, U. (2021). Peran Kewirausahaan Dalam Mengentaskan Kemiskinan Di Ekonomi Transisi. Ojs.Stiemahardhika.Ac.Id, 19(3). http://ojs.stiemahardhika.ac.id/index.php/ma hardika/article/view/278

Limanseto, H. (2022). Berperan Dalam Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi Digital, Pemerintah Dorong Akselerasi Adopsi Teknologi Digital oleh UMKM - Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. https://Www.Ekon.Go.Id/Publikasi.https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/4662 /berperan-dalam-peningkatan-pertumbuhanekonomi-digital-pemerintah-dorongakselerasi-adopsi-teknologi-digital-olehumkm

Made, I., Kartika Yudha, E., Putu, N., Haryanti, P., Suhartika, I. P., Nyoman, N., Suasih, R., Studi, P., Pembangunan, E., Udayana, U., Udayana, P., & Sudirman, J. P. B. (2022). Penguatan Bisnis Umkm “Madu Ybs” Melalui Pendampingan Manajemen Usaha Dan Fasilitasi Dokumen Legalitas Produk. Jurnal Abdi Insani, 9(1), 114–122. https://doi.org/10.29303/ABDIINSANI.V9I1 .428

Nurani, M. (2019). Faktor-Faktor Penghambat Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Dalam Perspektif Ekonomi Islam (studi Pada Sentra UMKM Keripik Pisang Jalan …. http://repository.radenintan.ac.id/7383/1/SK RIPSI%20MUTIARA%20NURANI.pdf Purwaningsih, R. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Dengan Metode Structural Equation Modeling (Studi kasus UKM berbasis. Publikasiilmiah.Unwahas.Ac.Id. https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.p hp/PROSIDING_SNST_FT/article/view/111 3

Ryan, D., & Jones, C. (2011). The best digital marketing campaigns in the world: mastering the art of customer engagement. Sakistia, F., Junaedi, D., Sri, R., Iai, A., Laa, N., & Bogor, R. (2023). Ekosistem SDM dan Inovasi Ekonomi Digital di Indonesia. SciTech Journal (STJ), 2(1), 11–31. https://doi.org/10.56709/STJ.V2I1.60 Santoso, T. B. (2023). Karang Taruna di Bojonegoro Budidaya Ayam Petelur, Diuntungkan Harga Tinggi.

Beritajatim.Com.https://beritajatim.com/ekbis/karang-tarunadi-bojonegoro-budidaya-ayam-petelurdiuntungkan-harga-tinggi/

Saputra, N., Marliani, S., & Yuliawati, J. (2024). Penerapan Media Digital dalam Penjualan untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Bolu Kijing di Desa Jayamakmur Kecamatan Jayakerta Kabupaten Karawang. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.5294

Published

2025-07-02

How to Cite

Ita Purnama, Nurbaity Raodatun Nadita, & Efan Iriadi. (2025). Peran Media Sosial dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Telur Asin Rahma. Indonesia Berdampak: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 111-117. https://doi.org/10.63822/pcqep756