Peran Media Sosial dalam Pengembangan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Telur Asin Rahma
DOI:
https://doi.org/10.63822/pcqep756Keywords:
Social Media , MSMEsAbstract
In the context of MSMEs, social media offers a unique opportunity to expand market reach, build brands, and engage with potential customers at a relatively low cost. With the aim of the study to gain a deeper understanding of how social media can affect various aspects of MSME business. With the results showing that the use of social media has a very important role in the development of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). Social media not only increases the visibility and market reach of MSMEs, but also allows for more intensive interaction with customers and strengthens brand awareness and business image.
Downloads
References
Aryanto, & Farida, I. (2022). Faktor Penentu Penerapan Akuntansi Digital pada UMKM: Intervensi Pemerintah sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 24(2), 305–318. https://doi.org/10.34208/JBA.V24I2.1473
Aswin, U., Gustina, L., & Rahma Dianti, M. (2023). Digitalisasi Marketing Sebagai Strategi dalam Meningkatkan Penjualan UMKM Kuliner di Cafe Uniang Pasca Pandemi Covid-19: GOFOOD DAN SHOPEEFOOD. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(01), 2023. https://doi.org/10.47233/jpmittc.v2i1.1042
Asy’Ari, H. (2009). Implementasi Corporate Social Responsibility (CSR) sebagai modal sosial pada PT NEWMONT. http://eprints.undip.ac.id/17529/
Awa, H. O., Ojiabo, O. U., & Orokor, L. E. (2017). Integrated technology-organizationenvironment (T-O-E) taxonomies for technology adoption. Journal of Enterprise Information Management, 30(6), 893–921. https://doi.org/10.1108/JEIM-03-2016- 0079/FULL/HTML
Baker, J. (2012). The Technology–Organization– Environment Framework. 231–245. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-6108- 2_12
bojonegorokab. (2023). Kecamatan Ngasem Kabupaten Bojonegoro. Https://Ngasem.Bojonegorokab.Go.Id. https://ngasem.bojonegorokab.go.id/menu/de tail/6/WilayahKecamatan Chaffey, D., Chadwick, & Ellis, F. (2019). Digital Marketing - Seventh Edition. Pearson.
Desembrianita, E., & Hutauruk, F. (2023). Dampak Implementasi Teknologi Informasi terhadap Efisiensi Biaya Pemasaran pada UMKM di Jawa Barat: Perspektif Akuntansi Manajemen. Jurnal Aktiva RIset, 5(2), 2023– 2058. https://aktiva.nusaputra.ac.id/article/view/185
Fuadah, N., & Hakimi, F. (2020). Financial Performance Dan Market Share Pada Bank Umum Syariah Devisa Indonesia: Perspektif Teori Stakeholder. Jurnal Penelitian Iptek, 6.
http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PENELITIAN_IPTEKS/article/view/3656
Hapriyanto, A. (2024). Strategi Inovatif dalam Meningkatkan Daya Saing Bisnis di Era Digital. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 2(1). https://jurnal.intekom.id/index.php/njms/artic le/view/255
Kitchen, P. J., & Daly, F. (2002). Internal communication during change management. Corporate Communications: An International Journal, 7(1), 46–53. https://doi.org/10.1108/13563280210416035/ FULL/HTML
Kotler, P. (2022). The Battle between Commercial Marketing and Social Marketing. Social Marketing Quarterly, 28(4), 325–331. https://doi.org/10.1177/15245004221136334
Kotler, P., & Keller, KL. (2009). Menejemen Pemasaran. Repo. Iain-Tulungagung.Ac.Id.
http://repo.iaintulungagung.ac.id/13877/4/BAB%20II.pdf
Kotler, P. T., & Amstrong, G. (2017). Principles of Marketing, eBook, Global Edition: Principles of Marketing. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as _sdt=0%2C5&q=Philip+T.+Kotler+dan+Gar y+Armstrong&btnG=
Kusumaningtyas, M., Fahamsyah, Mh., Lestari, S., Mahardhika Surabaya, S., dan Pelita Bangsa, U. (2021). Peran Kewirausahaan Dalam Mengentaskan Kemiskinan Di Ekonomi Transisi. Ojs.Stiemahardhika.Ac.Id, 19(3). http://ojs.stiemahardhika.ac.id/index.php/ma hardika/article/view/278
Limanseto, H. (2022). Berperan Dalam Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi Digital, Pemerintah Dorong Akselerasi Adopsi Teknologi Digital oleh UMKM - Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. https://Www.Ekon.Go.Id/Publikasi.https://www.ekon.go.id/publikasi/detail/4662 /berperan-dalam-peningkatan-pertumbuhanekonomi-digital-pemerintah-dorongakselerasi-adopsi-teknologi-digital-olehumkm
Made, I., Kartika Yudha, E., Putu, N., Haryanti, P., Suhartika, I. P., Nyoman, N., Suasih, R., Studi, P., Pembangunan, E., Udayana, U., Udayana, P., & Sudirman, J. P. B. (2022). Penguatan Bisnis Umkm “Madu Ybs” Melalui Pendampingan Manajemen Usaha Dan Fasilitasi Dokumen Legalitas Produk. Jurnal Abdi Insani, 9(1), 114–122. https://doi.org/10.29303/ABDIINSANI.V9I1 .428
Nurani, M. (2019). Faktor-Faktor Penghambat Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Dalam Perspektif Ekonomi Islam (studi Pada Sentra UMKM Keripik Pisang Jalan …. http://repository.radenintan.ac.id/7383/1/SK RIPSI%20MUTIARA%20NURANI.pdf Purwaningsih, R. (2015). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Usaha Kecil Dan Menengah (UKM) Dengan Metode Structural Equation Modeling (Studi kasus UKM berbasis. Publikasiilmiah.Unwahas.Ac.Id. https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.p hp/PROSIDING_SNST_FT/article/view/111 3
Ryan, D., & Jones, C. (2011). The best digital marketing campaigns in the world: mastering the art of customer engagement. Sakistia, F., Junaedi, D., Sri, R., Iai, A., Laa, N., & Bogor, R. (2023). Ekosistem SDM dan Inovasi Ekonomi Digital di Indonesia. SciTech Journal (STJ), 2(1), 11–31. https://doi.org/10.56709/STJ.V2I1.60 Santoso, T. B. (2023). Karang Taruna di Bojonegoro Budidaya Ayam Petelur, Diuntungkan Harga Tinggi.
Beritajatim.Com.https://beritajatim.com/ekbis/karang-tarunadi-bojonegoro-budidaya-ayam-petelurdiuntungkan-harga-tinggi/
Saputra, N., Marliani, S., & Yuliawati, J. (2024). Penerapan Media Digital dalam Penjualan untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Bolu Kijing di Desa Jayamakmur Kecamatan Jayakerta Kabupaten Karawang. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.5294
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ita Purnama, Nurbaity Raodatun Nadita, Efan Iriadi (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.